Kirjoittanut: Juho Saari
Suurin osa yksinäisyystutkimuksesta keskittyy joko koetun
yksinäisyyden tai sosiaalisten suhteiden vähäisyyden aiheuttamiin hyvinvointi-
ja terveysongelmiin. Ongelmakeskeisen yksinäisyystutkimuksen varjossa on
kuitenkin yksinäisyyden kolmas tyyppi:
solitude-yksinäisyys, joka on vapaaehtoista vetäytymistä sosiaalisesta
vuorovaikutuksesta tavoitteena itsensätoteuttaminen tavalla tai toisella.
Kirjallisuudessa solitude-yksinäisyys on satunnainen, mutta
kuitenkin tunnustettu ilmiö. Pentti Saarikoski käsittelee aihetta Praha- ja
Bretagne-kirjoissaan eikä teema ole tuntematon Olavi Paavolaisellakaan eikä
muille matkakirjailijoille. Kuitenkin systemaattisimmin asiaa on käsitellyt
teologi Irja Kilpeläinen (1911–1999) muun muassa teoksessaan Ajatuksia yksinäisyydestä (1980).
Kirja
myi neljä painosta ja siten yksi eniten myyneistä yksinäisyyskirjoista.
Ajatuksia
yksinäisyydestä on Kilpeläisen yksinäisille ihmisille kirjoittama
kesäpäiväkirja, joka kattaa ajanjakson toukokuusta elokuuhun 1979. Sen alussa
eläkkeelle jäänyt Kilpeläinen siirtyy kesämökilleen, joka odottaa kylmänä
huonosti liikkuvaa asujaansa. Kuitenkin muutamassa päivässä hän on ”kotona
tässä yksinäisyydessä”. Hän on mökillään vapaaehtoisesti yksin, ja muistelee
menneitä kohtaamisia ja pohdiskelee omaa elämäänsä.
”Minulle ei ole mitenkään välttämätöntä, että täällä aina on
joitakin ihmisiä. Minä en läheskään aina kaipaa seuraa. Kun kuljen ja mietin ja
varsinkin jos kirjoitan, olen mielelläni yksinkin. Todennäköistä on, että
kuulun siihen vaikeaan joukkoon ihmisiä, joka en jaksaisi olla joka hetki
muiden kanssa tekemissä, muista riippuvainen, pitää seuraa joka hetki.”
Yksinolo myös tasapainottaa kiireistä arkea ja työelämää. Muistoja
häneltä on kertynyt sekä arjestaan että työstään sairaalateologina, mutta myös
muun muassa Palvelevasta puhelimesta, jossa hän on viettänyt monta joulua ja
iltaa.
Kertomuksessa toisensa jälkeen hän tarkastelee yksinäisyyttä
eri tilanteissa. Hän pohtii elämänkaaren ylitse ja lävitse esimerkiksi,
minkälaiset lapset ovat yksinäisiä, mitä on syntymäpäivien yksinäisyys, kuinka
uusperheissä tullaan toimeen ja miten ihmiset valmistautuvat kuolemaansa. Oman
lukunsa saa myös yksinäisten unettomuus.
Erityisen huomion häneltä saa yksinäisyys parisuhteissa,
joissa ylläpidetään julkisivulla hinnalla millä hyvänsä, mutta joissa ihmisten
elämä ”on helvettiä päivästä toiseen”: elämä on pelkkää työtä, mutta lähteminen
ei syystä tai toisesta mahdollista. Samoissa suhteissa on ihmisiä, jotka ovat
hylänneet itsensä. He ovat Kilpeläisen
mielestä kaikkein yksinäisimpiä. Tämä teema kulkee kirjan lävitse: siis
”yksinäisin ja onnettomin kaikista on se ihminen, joka on hyljännyt itsensä”.
Paitsi että he ovat kolhittuja, he eivät osaa olla ”toisten kanssa”.
Oma erityinen yksinäisyyden muoto aiheutuu sukupolvien ja
sukulaisten erkaantumisesta. Kirjailija kertoo lukuisia kertomuksia
vanhuksista, joiden luokse lapset eivät enää syystä tai toisesta tule, tai
kaupunkiin muuttaneista omaisista, joiden luokse eivät maalle jääneet
sukulaiset enää osaa mennä.
Monessa muisteluksessa sukupolvien välisen
yksinäisyyden takana ovat lapsuuden kokemukset: ”Kun isä kerran ei hyväksynyt
meitä, kun äiti oli kitkerä ja puolueellinen, kun kaikki oli rikkinäistä, on
meistä tullut se mikä tuli”: yksinäisiä ja rikkinäisiä kaikki tyynni.
Kilpeläisen oma yksinäisyys on kuitenkin toisenlaista,
enemmän itsenäistä ja omaan ajatteluun kannustavaa. Hän tietää yksinäisyytensä
olevan vapaavalintaista. Hänellä on auttavia käsiä ja myös ystäviä riittää
kyläilemään. Hänen ei tarvitse syödä yksin jos hän ei halua: yksinsyömisen hän
nostaa yksinäisyyden symboliksi. Hän enemmänkin havainnoi ympäristöään kuin
kärsii yksinolosta. Hän ei ole kenenkään hylkäämä.
Yksinolemisen laatu parantaa sekä runous että toimiva
Jumalasuhde. Kirjassa on lukuisia lainauksia hänen mielirunoilijoiltaan, joiden
ajatukset niveltyvät yksinoloon ja yksinäisyyteen. Teologin analyyttinen mieli
saa hänet kirjoittamaan kirjeen Paavalille, jota hän moittii armottomuudesta ja
yksinäisyyden aiheuttamisesta seurakunnasta ulossuljetuille.
Vaikka merkitystä ei ole myöskään luonnonkierron tarkkailu,
johon sisältyy ihmettelyä ja kiitollisuutta. Yksinäisen elämäntapaan kuuluu
myös taide ja televisio. Hän lähettää ja saa kirjeitä. Kaikkiaan päivät
täyttyvät tämänkaltaisesta tekemisestä.
Hän myös on väliin tuskastunut siihen, kuinka ihmiset
antavat yksinäisyytensä määrittää elämäänsä. Erikseen hän inhoaa
”ruikuttamista”, negatiivisuutta joka karkottaa ympäriltä muut ihmiset. Kuten
hän eräässä kohden toteaa ”valitusvirren esittäjälle”.
”Äkkiä `karjaisen´ ilmoitan hänelle, että hänen olisi hiukan
syytä miettiä, miten monta todella yksinäistä hänen lähellään on, miten monelle
juuri hän voisi olla iloksi.”
Samalla tavalla hän kääntää useita kertoja katseensa siihen,
miten toisten yksinäisyys on ensisijainen ja oma yksinäisyys on enemmänkin
voimavara, jota pitäisi käyttää muiden hyväksi. Siinä on opeteltavaa itse
kullekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti