Lähtökohtaisesti ihmisillä on kolme mahdollista tapaa
reagoida heidän kannalta haasteelliseen tilanteeseen – teknisesti ilmaistuna
laatuongelmaan - on sitten kyse parisuhteesta tai julkisen liikenteen
toiminnasta.
Nämä kolme Albert O. Hirschmanin (Exit, Voice, Loyalty, 1970)
aikoinaan nimeämää mahdollisuutta ovat lojaalisuus (loyalty), protestointi
(voice) ja poistuminen paikalta (exit).
Viimeisten kolmen- tai neljänkymmenen
vuoden aikana valinnanvapauksien lisääntyminen – jälleen on sitten kyse
parisuhteesta tai julkisesta liikenteestä – ovat aiheuttaneet exit-option yleistymisen
laatuongelman ratkaisuna. Jos joku asia ei kelpaa, ns. transaktiokustannuksiltaan
halvin ja siten yleisin tapa päästä asiasta eroon, on poistuminen paikalta.
Tua Harnon monipolvinen kirja kertoo muun muassa tarinan eri
sukupolviin kuuluvista Hernkilin suvun miehistä (ja vähän naisistakin), jotka
ovat ratkoneet parisuhteeseen liittyviä laatuongelmia lähtemällä. Yksinäisyyden kannalta katsottuna heistä
tärkeimmät ovat kirjan kertojana olevan Fridan isoisä Poju ja ennen kaikkea
hänen isänsä Raimo.
Oman varjonsa menneiden polvien valinnat ovat jättäneet
myös levottomaan Fridaan, joka on sekä rakentamassa parisuhdetta oikeustiedettä
opiskelevan Emilin kanssa että miettimässä mitä haluaa isona tehdä nyt, kun on
vaihtanut oikeustieteistä teatterikorkeakouluun.
Tuossa kahden opiskelijan
suhteessa on valittava, mennäkö eteenpäin ja perustaa perhe, vai olisiko
kuitenkin helpompaa pysyä kahden ihmisen rakkaudessa ja hakea sitä joko tuosta suhteesta
tai jostakin muualta. Samalla pitäisi valita pro gradun aihe. Tältä kantilta
kirjaa voi lukea myös Fridan kasvutarinana.
Sivumääräisestä suurin huomio uhrataan Pojulle. Hän on
upseerin poika, joka muutaman mutkan ja avioliiton jälkeen päätyy Yhdysvaltoihin
lentoyhtiöön. Kotiin jäi vaimo Hilkka ja pienet lapset, mikä ei kuitenkaan estänyt
Pojua tavoittelemasta amerikkalaista unelmaa. Yhdysvalloissa hän perustaa uuden
perheen kahteen kertaa ja elää ainakin viidessä suhteessa, väliin Hong Kongissa.
Jäljelle jää maksamattomia elatusmaksuja ja rikkoutuneita ihmisiä. Lähteminen
on aina helpompaa kuin rakentaminen.
Yksinäisyyskuvauksen kannalta ei ole merkityksellistä se,
mikä Pojusta teki epävakaan sarjarakastajan, mutta hänen pojalleen Raimolle tuo
elämäntapavalinta oli joka tapauksessa tuhoisa. Perusturvallisuuden Raimo saa hänelle
omistautuneelta äidiltä, mikä kantaa häntä alkuun.
Satunnaisesti hän myös tapaa
isäänsä Yhdysvalloissa. Aikuiselämäkin menee
aluksi hyvin, ja palaset loksahtelevat paikalle. Raimo menee naimisiin Kerstin
kanssa ja perheeseen syntyy kaksi tyttöä. Raimo elättää itsensä ja perheensä
johtajana lääkeyhtiössä ja tekee vielä tiskijukankin töitä. Isä on perheensä
sankari.
Raimon suuri intohimo on levyt ja niillä olevien kappaleiden
sanat. Monella tavalla hänen elämänsä peilautuu Leonard Cohenin sanoituksiin,
joita kirjassa onkin useassa kohden lainattu. Sitten alkaa hänen mielensä järkkyä, ja tuo
perheen salaisuus purskahtaa lopulta yleiseen tietoon. Raimo alkaa katoilla,
löytyy sieltä täältä psykoottisena, päätyy Hesperiaan ladattavaksi ja yrittää
itsemurhaakin.
Isästä tulee ”muumioksi käyvä mies, joka hamuaa letkusta
kaasukuolemaa”. Isä katoaa salaliittoteorioiden sumuiseen maailmaan, ja
minuudesta jää jäljelle vain satunnaisia palasia.
Entisestä isästä jää jäljelle Cohenin levyt ja syvä
yksinäisyys. Yksinäisyys on läsnä useimmissa Cohenin lauluissa, ja kaikissa kirjaan
lainatuissa kappaleissa. Sanaton, mutta ei sanoittamaton yksinäisyys on myös
osa Raunon elämää.
”Ehkä suurempaa yksinäisyyttä ei ole kuin se, että ei ole
edes itseään. Ei ole sitä, minkä peilistä tunnistaisi päivästä toiseen, ei sitä
jonka vanhenemista seuraisi. Ehkä isäni ei ollut mahtipontinen ja
suuruudenhullu yksinäisyydessään, ehkä hän tiesi, mistä laulujensa kautta
puhui. Sillä koskaan hän ei suoraan sanonut olevansa yksinäinen.”
Mutta yksinäinen hän oli. Hän loi itselleen valeidentiteetin
agenttina ja toimi roolissaan niin uskottavasti, että loi myös parisuhteen tuosta
roolista käsin. Tämä paljastuu
tyttärille, kun rakastunut nainen ottaa heihin yhteyttä.
Todellisuudessa ennen niin menestyksellisestä ja
turvallisesta isästä oli askel askeleelta tullut juoppo, joka ryyppäsi päivät
pitkät tupakansavuisessa ja pölyisessä yksiössään, jossa ruuat mätänivät
kaappeihin. Hänet vietiin säännöllisin välein takaisin mielisairaalaan.
Lopulta:
Isä-Raimo teki jatkuvasti lähtöä, mutta ei lopulta lähtenyt
mihinkään. Hän kääntyy asunnossaan sisäänpäin pornofilmikokoelmansa kanssa. Sen
isällään kylässä satunnaisesti käyvä Frida päättää ensin hävittää, mutta jättää sitten niin, että hänen isänsä voi sen halutessaan
vielä ottaa haltuunsa. Frida nimittäin tajuaa, että filmit on isän viimeisiä
henkireikiä – levyjen ohella.
Tilanne alkaa olla toivoton. Isä alkaa kadota silmistä ja
tyttäret valmistautunut viranomaisen puhelinsoittoon, joka ennemmin tai myöhemmin
tulee. Ja tuleehan se, isänpäivänä. Myös
Fridan alkaa olla aika tehdä valintoja elämässään – tai hyväksyä se, että joku
toinen tekee valinnat hänen puolestaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti