Kirjoittanut: Juho Saari
Suurin osa suomalaisista kokee silloin tällöin
yksinäisyyttä. Satunnainenkin yksinäisyys voi kuitenkin satuttaa pahasti.
Regina Raskin kirja Ei millään pahalla käsittelee tämän kaltaista yksinäisyyttä yhtenä keskeisenä
teemanaan.
Kirja kertoo Ruutista ja Raunista, kahdesta työnväentaustaisesta
sisaruksesta. He molemmat ovat kokeneet sosiaalisen nousun, Rauni kuitenkin
pienemmän kuin Ruut.
Tapahtumien aikaan he olivat noin
neljäkymmentävuotiaita, siinä iässä jolloin elämän valinnat alkaa olla tehtynä.
Raunista on tullut perheenäiti ja Teuvo-insinöörin vaimo, ja
hänellä lapsia ja tiilitalo. Hänen avioliittonsa on sellainen kuin avioliitot
usein ovat, enemmän tai vähemmän pystyyn kuollut, jota pitää kasassa talon
seinät ja lapset. Teuvolla ei juurikaan riittänyt kärsivällisyyttä katsoa
lastensa perään.
Perhe pysyi hatarassa kasassa, koska parempaakaan ei osattu
tavoitella. Entiset ystävyyssuhteet alkoivat kadota, mutta tilalle ei tullut
uusia, koska ”koska muiden äitien kanssa tuntui niin paljon helpommin syntyvän
kilpailuasetelma kuin ystävyyssuhde.”
Kun Rauni katsoo kotinsa tavaroita, hän miettii miten ne jaetaan eron
yhteydessä.
Ekonomiksi itsensä kouluttanut Ruut puolestaan meni
naimisiin kenkätehtaan omistajan pojan Kai Iljavaaran kanssa. Hän oli näyttävä
nainen, mutta sosiaalisena nousukkaana tehtailijasuvun miniäksi epäkelpo. Ruut
ei hallitse niitä tapoja, joita yläluokan elämä edellyttäisi. Liitto ei
muutenkaan ole paras mahdollinen. Alkuaikojen rakkauden jälkeen tunteet
jäähtyvät, ja lopulta heillä ei ole mitään muuta puhuttavaa kuin paahtoleipä.
Kai halusi lapsia, mutta Ruut söi salaa e-pillereitä.
Kumpikin oli liitossa onneton, mutta Ruut enemmän kuin Kai. Lopulta he
erosivat, ja Ruut lähti liitosta mukanaan osansa miehensä suvun
varallisuudesta.
Vikaa ei ole ainoastaan miehissä, sillä kumpikaan
sisaruksista ei oikein osaa elää liitossaan. Erityisesti Ruut oli alusta saakka
kyyninen:
”Kaikki vahvisti häntä uskossa, ettei onnellisia
avioliittoja ollut olemassa. … Avioliitto näyttäytyi koirankarvasohvana ja
ikkunallisena pesukoneena, jossa välttämättömät hankinnat, velvollisuudet ja täyttymättömät
toiveet pyörivät värjäten kaiken harmaaksi.”
Taustalla naisilla oli vanhempien kylmä avioliitto ja
rakkaudeton lapsuus, johon liittyi isän etäisyys ja äidin mielenterveysongelmat
– lasten lapsuuden käsitteillä ilmaistuna äiti oli hullu. Sisarkateus ja
-kilpailu kalvoivat naisia. Kolmas sisarus oli puolestaan alkoholisti ja neljäs
lapsena kuollut.
Kaikkineen tavalliset suomalaiset lähtökohdat, mutta niiden
kanssa on vaikea suunnistaa.
Ruutin henkireikä jo avioliiton loppupuolella oli
ruokakirjoihin erikoistunut kirjakauppa, jossa hän työskenteli ensin apulaisena
ja jonka hän eronsa jälkeen osti itselleen. Taloudellisesti itsenäinen nainen
alkoi elää omaa elämäänsä, johon kuului mies toisensa jälkeen. Ruut, joka oli jo
teininä pitänyt seksistä, otti miehiä, koska piti siitä ylivertaisuuden
tunteesta ”jonka saattoi saada vain makaamalla jonkun alla.”
Jokaisen suhteista hän lopetti heti, mikäli niissä oli
jotakin vakavampaa. Lopulta hänelle valikoitui vakiohoidoiksi kaksi miestä,
naimisissa oleva dosentti Johan ja vastikään eronnut palomies Kari, joita hän tapasi
ja makasi vuoroviikoin. Ruut rakastui Johaniin, mutta piti Karia toisena miehenään.
Johan oli hänen tasan kaksi tuntia kaksi kertaa viikossa. Aikaa
myöten seksisuhde muuttui Ruutille ihmissuhteeksi, ja Ruut alkoi oireilla
yksinäisyydessään. Hän alkoi miettiä elämänsä saavutuksia:
”Avioerollaan. Paljon yksinäisyyttä. Vielä raaempaa
yksinäisyyttä kuin Kain kanssa, koska kallioltakin oli mukavampi huudella kun edes
kaiku vastasi. Eikä auttanut yhtään, vaikka hän yritti kutsua yksinäisyyttään
yksinäisyydeksi, koska se kuulosti paremmalta.
…. Eikä kukaan loppujen lopuksi ollut niin voimakas, että valitsi
yksinäisyyden vapaaehtoisesti.”
Arki muuttui
yksinsyödyksi makaroniksi ketsupilla ja omien hiljaisten hautajaisten
miettimiseksi. Toisen naisen rooli söi Ruutia, vaikka Johan ei ollut muuta
luvannut kuin, että jotakin epämääräistä yhteen muuttoa sen jälkeen kun lapset
kasvaisivat aikuiseksi. Ruut ei enää uskonut siihenkään:
”Hän ei koskaan saisi Johanilta mitään, mikä ei valuisi alas
kylpyammeen pohjalle. Ei minkään väristä tupaa tai perunamaata, vuosien
käytössä himmeäksi muuttuvaa porsliiniastiastoa. Ei myötä- eikä vastamäkiä.”
Ruutin mitta tulee täyteen kun hän tajuaa, ettei Johanista
ole jättämään vaimoaan ja luopumaan perhe-elämästään, ”joka oli yhtä
sävähdyttävää kuin lasillinen lämmintä maitoa, mutta antoi rauhallisen unen”.
Viimeinen piste iin päälle on se, että vaimo
saa matkan Roomaan ja Ruut matkalta lahjaksi korun. Samalla Kari löytää toisen naisen. Ruut jää
tyhjän päälle. Mutta Ruutilla on konstinsa saada miehestä itselleen jotakin
pysyvää.
Yksinäisyys ei ole tämän sukupolvien, sukupuolten ja
sisarusten suhteita kuvaavan kirjan ainoa teema, joten tämä esittely ei tee
kirjalle oikeutta. Mutta se kuuluu kiistatta yksinäisyyskirjojen joukkoon
esimerkkinä toisen naisen yksinäisyydestä, joka kytkeytyy osaksi kylmien
sukupolvien ketjua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti