Kirjoittanut: Juho Saari
Laitoksissa olevien kaikkein huono-osaisimpien yksinäisyys
on käytännössä tutkimaton alue. Tiedämme jonkin verran leipäjonojen
yksinäisyydestä ja vähän vähemmän asunnottomien, jotka Suomessa eivät ole
laitosväestöä, yksinäisyydestä. Kuitenkin varsinaisen huono-osaisen
laitosväestön yksinäisyydestä tiedetään äärimmäisen vähän. Vankien
yksinäisyydestä on joitakin hajahuomioita, mutta esimerkiksi
vankimielisairaaloiden vangeista ja oikeuspsykiatrian potilaista ei tiedetä
juurikaan mitään – tai ainakaan minä en tiedä, että tiedettäisiin.
Kari Heinosen Hopeakalterit käsittelee vankilassa, vankimielisairaalassa,
oikeuspsykiatrisessa laitoksessa olleen ja lopulta sairaalan kautta kotiutetun
murhapolttajan elämää. Kirja perustuu 35-vuotiaana metsästä kuolleena löytyneen
Matiaksen jälkeenjääneisiin papereihin, joissa hän kertoo elämästään ja sen
käänteistä.
Jo kirjan alussa on kaikki mennyt pieleen.
”Kahdeksantoistavuotiaana olin jo valmis alkoholisti ja kykenemätön maksamaan
sakkojani. Ura alkoi siitä, viinasta ja köyhyydestä ja niiden aikaansaamasta
pirunkierteestä”. Historiallisesti kirja
sijoittuu 1960-luvun loppuun ja 1970-luvun alkuun, siis aikaan ennen vanki- ja
mielisairaalalaitosten reformeja.
Kansien väliin mahtuu viitisen vuotta Matiaksen, jonka nimi
selviää kirjan puolivälissä, elämää. Aikuistumisen jälkeen Matiaksen elämässä
oli vuorotellen vankeutta ja asunnottomuutta, satunnaista työkeikkaa ja pieniä rikoksia.
Perheestä vain Matias on päätynyt varjoisille kujille. Suhteet lapsuuden perheeseen tuhoutuvat
varhaisessa vaiheessa. Vanhemmat eivät suostu kertomaan, missä sisarukset
asuvat ja sitten myös vanhemmat jättävät Markuksen oman onnensa nojaan. Kun
äiti näkee poikansa kadulla, hän ei ole näkevinään.
Lopulta Matias tekee – tai ainakin tunnustaa – murhapolton,
ja päätyy taas mielentilatutkimukseen, ja sen jälkeen ensin linnaan ja sitten
vankimielisairaalaan. Vankilassa muita ihmisiä ei hänen elämässään ole. Ei
sukulaisia, ei ystäviä. Hän on äärimmäisen yksin ja yksinäinen, ja eristäytyy
askel kerrallaan:
”Ympärillä kaikki oli haurasta ja läpinäkyvää. Ihmissuhteita
ei ollut, vain pelkät näennäisyydet, naamiot ja tyhjät sanat kätkemässä
ajatuksia. Kosketus oli kauhistus, pahaa ja hävettävää. Minä pakenin aina
hävinneiden puolelle jääden yksinäisyyteen.”
Tutkintavankeuden ajan vankila on hänelle yhdistelmä harhoja
ja vartioiden aiheuttama piinaa. Matias on kokonaan vartijoiden armoilla, ja koska hän
on potentiaalinen itsensävahingoittaja, häntä seurataan jatkuvasti pienestä
luukusta. Kun hän peittää sen paperilla, se repäistään pois. Mieli harhailee ja
elämä muuttuu harhakuviksi.
Hänestä ei ole vankilaan. Seuraavaksi sijoituspaikaksi tuleekin
vankimielisairaalan graniittilinna. Siellä hänestä jää jäljelle ihmisen varjo,
joka elää ajassa ja paikassa ilman ajatusta muusta:
”On helppo olla kun ei toivo eikä odota. Kun tyytyy olemaan
se mikä on, paljas ihminen ilman naamiota. Kaikesta tyhjästä luopunut
yksinäisyyteen jäänyt vanki. Vähän hullu. Vähästä onnellinen. Kuolemakin tuntuu
yhdentekevältä asialta ja niin luonnolliselta, että sen sopii tulla milloin
tahansa.”
Ja tuleehan se Kuolema isolla koolla, harhojen muodossa.
Niihin auttavat pillerit ja piikit. Jos olo ei parane, lääkitystä lisätään. Elämä
muuttuu horrokseksi. Tutkimukset seuraavat toisiaan verkkaisesti.
”Ainoana
sellitoverina oli tylsyys, sitten seurasi elämä jossakin toisessa,
mielikuvitusmaailmassa, kunnes viimeinenkin realiteetintaju oli poistunut
päästä.”
Tulee siirto seuraavaan laitokseen. Nykyisin niitä sanotaan
oikeuspsykiatrian laitokseksi, mutta tuolloin mielisairaalaksi. Paikka on joko
Vanhan Vaasan tai Niuvanniemen sairaala Kuopiossa. Tuntomerkit sopivat
molempiin. Oli kumpi tahansa, Matiakselle selviää välittömästi, että täältä ei
enää pääse pois, ”tämä on ensimmäinen ja viimeinen osasto”. Jos oikein hyvin käy, niin kuolema tulee
avo-osastolla. Ulos pääsee vain karkaamalla.
Eristäytyminen syventyy ja jatkuu:
”Ei haluta nykyisin puhua juuri mitään. Jokainen sana vaatii
kaiken tarmon ja tahdonlujuuden päästääkseen liikkeelle. Sanat tuntuvat niin
tarpeettomilta. Kun olen lopettanut puhelemisen, kukaan ei tuppaudu seuraan.
Istun tavallisesti sivussa katsellen ja kuunnellen mitä toisilla on sanottavaa.
…. Koko ajan teen samaa hidasta kuolemaa.”
Matias on äärimmäinen yksinäinen, mutta niin ovat muutkin
potilaat. He näyttävät toisilleen ”yksinäiseltä ja hylätyltä. Mutta en voi
tehdä mitään”. Ainoa elämänmerkki on
erilaiset työpajat ja maalaaminen.
Pikku hiljaa läpeensä laitostunut Matias alkaa parantua.
Asiaa auttaa muutama hyvä hoitaja, jotka tuovat hiukan valoa jatkuvaan
pimeyteen. Ei hänestä tervettä tule, mutta kuitenkin niin terve, että hänet
siirretään kotikunnan kroonikko-osastolle ja sieltä sitten vaiheittain
avohoitoon.
Hänen elämäänsä tulee myös rakkaus, lievästi
kehitysvammainen Eila. Eila on saanut osansa ihmisten pahuudesta. Suku on
hyljännyt, taksikuskit raiskanneet ja hänen holhoojansa käyttänyt
taloudellisesti hyväksi.
Pienelle ja rikkonaiselle Eilalle muiden hyljeksimä ja
ehkä vähän pelkäämäkin Matias on turva. He pääsevät rakentamaan yhteistä elämää
laitoksen ulkopuolella olevan ja potilaille vuokratun talon viereisissä
huoneissa. He lähtevät yhdessä; lähtevät toiseen kuntaan aloittaakseen alusta
sen vähän varassa mitä heillä on. Kaksi haurasta yhdessä ei kuitenkaan tee yhtä
vahvaa. Heille olisi suonut paremman lopun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti