Kirjoittanut: Juho Saari
Kreetta Onkeli: Beige – Eroottinen kesä Helsingissä.
Sammakko, Turku 2005, 127 sivua.
Eräs sosiaalitieteellisen tutkimuksen teema on
yhteiskunnallisen position ja sosiaalisen näkyvyyden välinen yhteys. Sosiaalinen
positio sosiaalisissa verkostoissa perustuu muiden ihmisten osoittamaan
kiinnostavuuteen. Mitä kiinnostavammaksi henkilö osoittautuu, sitä näkyvämpi
hän on muille ihmisille.
Kiinnostuksen lähteeksi ei kuitenkaan enää riitä
luokka-asema, statusasema tai valtasuhde. Sen ohella ihmisissä tulee olla
toisia ihmisiä kiinnostavaa, vuorovaikutuksessa syntyvää ”emotionaalista
energiaa”. Emotionaalisen energian alhaisuus puolestaan tekee läpinäkyväksi ja
altistaa yksinäisyydelle.
Kreetta Onkelin Beige kertoo Helsinkiin muuttavasta
”Hiekkakylän” lukionsa päättävästä tytöstä Vapusta, jonka tuottama
emotionaalinen energia ei riitä tekemään häntä muille näkyväksi. Syytä tähän on
useita. Hän on ylipainoinen ja keskimääräistä pidempi, koulussa keskimääräinen,
sosiaalisilta taidoiltaan heikko ja liikuntatunneilla armovitosen oppilas.
Muille
lukiolaisille ja ihmisille näkymätön yksinäinen neitsyt, joka vanhojen
tansseissa saa kavaljeerikseen opettajan.
Ammatinvalinnanohjaaja näkee hänessä vain hänen
kokonsa ja suosittaa lääkäriksi haluavalle tytölle sairaala-apulaisen töitä,
koska hän jaksaa nostella ”ylipainoisia sydänpotilaita”. Hänen isänsä aistii
hänen yksinäisyytensä ja syyllistää tarkoittamattaan: ”miksei sinulla ole
ketään kaveria”?, Siihen Vappu vastaa väistellen: on minulla kavereita, mutta
”minä haluan välillä olla yksin. Niin se on. Olla yksin.”
Kun ystäviä ei ole, Vappu elää mielikuvituselämää. Hän
kuvittelee itselleen miehiä, jotka ovat ihania ja häntä varten, himokkaita ja
haluavat juuri hän. Hän kiemurtelee himoissaan. Yksi eronnut mies – häntä kaksi
kertaa vanhempi – on valmis makaamaan hänet, mutta siitä ei tule mitään.
Mielikuvitusmaailmassa
eläminen vahvistuu kun hän muuttaa Helsinkiin, jossa pääsee kirjastoon töihin.
Miespuolisten työkavereiden hän ajattelee haluavan häntä ”tekemään seksiä”.
Lähelle – hänen reviirilleen – tuleva mies saa hänet haluamaan: ”olin märkä
tuulipuvun housuja myöten.”
Hän myös kuvittelee olevansa työpaikan seksiobjekti.
Mitä hän ei ole. Totuus valkenee hänelle
vaiheittain, kun kukaan miehistä ei halua vietellä häntä, vaikka hän on aktiivisesti tyrkyllä. Vappu tajuaa olevansa
näkymätön:
”Olin hiljainen nainen. Hän jolla ei ollut
sanottavaa. Olin vaiennut ulkoisesti ja sisäisesti.” (s. 111)”
Ja hän jatkaa itsensä pohdintaa:
”En päässyt irti itseni miettimisestä, kysymyksestä
miksi minusta oli tullut niin hiljainen ja estynyt aikuinen. Vaikka en tahtonut
pahaa toisille, epävarmuuteni sai ihmiset kavahtamaan. Ihminen ei saanut olla
hiljainen. Eikä väritön. Syntini oli sekoittua taustaan.” (s. 114)
Kirjaa avainsanaa käyttäen hän oli beigenvärinen
ihminen.
Kaikkiaan Onkeli on kirjoittanut osuvan kuvauksen
yksinäistyvästä ihmisestä, joka rakentaa muureja ympärilleen ja elää
mielikuvituselämää. Pikku hiljaa hän omaksuu yksinäisen identiteetin ja se
alkaa määrittää häntä. Samalla hän katoaa ihmisten silmistä ja mielistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti